تایر( لاستیک ) پوشش حلقه ای می باشد که روی رینگ خودرو یا سایر تجهیزات دیگر نصب می شود و از ساختاری منعطف با توانایی جذب ضربه برخوردار بوده و همیشه در تماس مستقیم با زمین است .بخش عمده ی تایر از جنس لاستیک ساخته شده است که به همین دلیل در ایران به نام لاستیک نیز شناخته می شود.

تایرها خود در دو نوع کلی “بادی و غیر بادی”تقسیم می شوند. تایر های بادی خود از دو گروه کلی تیوب دار( بایاس) و تیوبلس(رادیال) تشکیل شده است. در نوع غیر بادی به دو گروه تایرهای توپر”SOLID” که معمولا در دستگاههای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و تایر های “پلی اورتان” که به تازگی اختراع شده اند قابل تقسیم است.

ساختار ظاهری تایر تشکیل شده است از آج ( رویه) ، منجید (کارکاس)، بدنه (دیواره) ، طوقه (بید) تشکیل شده است ومواد تشکیل دهنده تایر عبارتند از: انواع کائوچو،دوده، نخ، سیم، روغن، گوگرد، شتاب‌دهنده‌ها، محافظت کننده‌ها و… می باشد.

 

لاستیک لیفتراک

 

وظایف تایر ( لاستیک )

توانایی حمل بار ، انتقال گشتاور، رانش ، ترمز گیری و جذب ضربات وارده به چرخ جهت راحتی سرنشین از وظایف اصلی تایر می باشد و در عین حال باید فرمان پذیری خوب، ثبات شکل ،مصرف سوخت کمتر، لرزش و صدای کم داشته باشد . از سایر وظایف این قطعه حساس می توان به دوام و ایمنی بالا،  توانایی تحمل حرارت تا 60 درجهاشاره کرد .

 

لاستیک لیفتراک

 

گردآورنده : جواد امیری